Po co prowadzić budżet domowy?
2021-09-02Budżet domowy w zeszycie? Narzędzia do budżetu domowego.
2021-09-23Jak zacząć prowadzić budżet domowy?
7 prostych kroków. Wersja wideo (w pigułce):
Seria wpisów z zakresu finansów osobistych i budżetu domowego na naszym blogu:
👉 Twoja wartość netto – jak ją policzyć? 📈
👉 Po co prowadzić budżet domowy? 🤔
👉 Jak zacząć prowadzić budżet domowy? 🏁
👉 Budżet domowy w zeszycie? Narzędzia do budżetu domowego 🧮
👉 Fundusz Awaryjny. Praktyczny przewodnik 🚨
👉 Fundusz Wydatków Nieregularnych. „Must have” każdego porządnego budżetu domowego! 📊
Prosty i efektywny budżet domowy
KROK 1: Określ swoje cele.
Dobrze jest mieć cele finansowe. Rozpoczęcie pracy z budżetem domowym, w pierwszych tygodniach (baa, nawet miesiącach), może być trudne. Stworzone przez Ciebie kategorie, nie odzwierciedlają Twoich faktycznych wydatków, lub są zbyt ogólne, bądź zbyt szczegółowe. Twoje plany rozmijają się z rzeczywistością itp. Spokojnie, to normalny proces uczenia się. W końcu zapanujesz nad swoimi finansami i budżetem.
W takiej sytuacji wskoczenie do budżetu i przypisanie każdej złotówki do konkretnej kategorii, aby dać jej zadanie, może nie być najlepszym sposobem na rozpoczęcie.
Zamiast tego zacznij od ustalenia swoich celów finansowych.
- Znalezienie sposobu na zaoszczędzenie większej ilości pieniędzy.
- Ograniczenie nadmiernych wydatków na zbędne zachcianki, używki itp.
- Eliminacja nieporozumień i zakończenie kłótni o pieniądze w związkach.
- Upewnienie się, że wydatki odzwierciedlają Twoje cele i wartości.
- Przełamanie cyklu od wypłaty do wypłaty.
- Unikanie wydawania pieniędzy, których nie masz.
- Wyjście z długów.
- Dążenie do długoterminowych celów finansowych.
- prywatna wysoka emerytura,
- przyszłość dzieci (studia itp.),
- dom z ogrodem,
- wczasy all inclusive,
- nowe auto,
- budowa finansowej poduszki bezpieczeństwa.
Cele w budżecie chronią Twoje pieniądze przed Tobą samym!
- Skonkretyzowane (Specific)
- Mierzalne (Measurable)
- Ambitne / Istotny (Ambitiuos / Relevant)
- Realne / Osiągalne (Realistic / Achievable)
- T – określone w czasie (Time-bound)
Policz, ile zaoszczędzić, aby zrealizować cele.
Po ustaleniu celów finansowych zdecyduj, ile musisz zaoszczędzić na każdy cel. Jeśli chcesz zebrać 150 tys. złotych na wkład własny na dom w ciągu pięciu lat, zaoszczędź 2,5 tys. zł miesięcznie. Jeśli do przyszłego roku chcesz zbudować fundusz awaryjny w wysokości 2 tys. zł, zaoszczędź 166,67 zł miesięcznie.
Omów różnicę między potrzebami a zachciankami.
KROK 2: Zsumuj wszystkie swoje dochody.
- wynagrodzenia, jeżeli pracujecie na etacie
- dochód z firmy
- dochód z inwestycji
KROK 3: Określ swoje wydatki
- kredyty i pożyczki (kredyt hipoteczny/kredyt samochodowy/kredyt konsumencki)
- oszczędności i inwestycje (fundusz awaryjny/fundusz wydatki nieregularnych/fundusz bezpieczeństwa/fundusz rentierski/fundusz na przyszłość dzieci/inne fundusze celowe (jakie?))
- ubezpieczenia (ubezpieczenia na życie/ubezpieczenie nieruchomości)
- zdrowie (karnet na siłownię/suplementy/badania/leki)
- żywność (w domu/ na mieście/ w pracy)
- mieszkanie/dom (czynsz/energia/gaz/media/sprzątanie/ogród)
- dzieci/dziecko (przed szkołą/szkoła/studia)
- transport (opłata za autobus/tramwaj/metro/opłaty za taksówkę/UBER) / samochód (paliwo/myjnia/koszty parkowania/ubezpieczenie AC/OC/serwis gwarancyjny/przegląd/wymiana opon)jakość życia
- zwierzęta domowe (żywność/gadżety/treningi/szczepienia)
- prezenty i dotacje (prezenty dla nas i dla dzieci/prezenty dla dalszej rodziny/prezenty dla znajomych/cele charytatywne)
- rozrywka (fun money/kino/teatr/imprezy/wycieczki/gry/inne)
- Po pierwsze: każda złotówka, którą zarabiasz i stanowi Twój dochód przydzielana jest do konkretnego zadania. Część z nich idzie na oszczędności, a reszta jest przeznaczona na różne kategorie wydatków. Jeśli więc Wasz miesięczny dochód wynosi 8000 złotych, suma pozycji w zaplanowanym budżecie również powinna wynosić właśnie 8000. Budżet jest wyzerowany, co nie oznacza, że Twoje konto bankowe jest równe zero!
- Po drugie: w każdym miesiącu planujesz budżet od nowa, traktujesz go jako autonomiczną część, powinien więc być tak ułożony, jakby sporządzany był po raz pierwszy.
KROK 4: Wyłap swoje nieregularne wydatki
- wycieczka wakacyjna
- wyprawka szkolna
- ubezpieczenia auta
- prezenty na Boże Narodzenie lub inne prezenty świąteczne
- weekend majowy
- urodziny małżonka/dzieci
- serwis gwarancyjny auta
- komunia dziecka
KROK 5: Wybierz narzędzie do tworzenia i prowadzenia budżetu
- Kartka papieru i ołówek – coraz mnie popularny sposób, ze względu na małą praktyczność, choć może się przydać przy początkowym planowaniu budżetu i swoich finansów, ze względu na wygodę w szybkim notowaniu swoich przemyśleń.
- Budżet domowy w arkuszu kalkulacyjnym (MS Excel, Arkusze Google) – arkusze kalkulacyjne takie jak MS Excel czy Google Spreadsheet to świetne narzędzia! Niestety wymagają, samodzielnego przygotowania struktury, odpowiednich formuł, wizualizacji itp. aby budżet był funkcjonalny. Może być to problem, szczególnie dla początkujących, wymagana też jest co najmniej podstawowa znajomość tych narzędzi. Brakuje tam też elementów, które automatyzują pewne czynności (jak np. importowanie wydatków, kopiowanie struktury budżetu do kolejnego miesiąca, przeliczenia walutowego, śledzenia celów itp.
- Dedykowane aplikacje do budżetu domowego (aplikacje finansowe) – aplikacje pomagają w prowadzeniu budżetu, automatyzują wiele czynności, ułatwiają budowę struktury budżetu, dodawanie kategorii, wyznaczanie celów i śledzenie postępu ich realizacji, śledzenia wydatków itp.
- łatwy dostęp dla obojga małżonków (współdzielenie budżetu, dostęp z dowolnego miejsca i urządzenia)
- proste tworzenie nowych budżetów miesięcznych (szybkie kopiowanie struktury i kategorii)
- wygodne śledzenie wydatków (wgląd do poszczególnych transakcji, ale także wizualizacji tych informacji w przejrzystej tabeli, a także na wykresie)
KROK 6: Uruchom swoje ulubione narzędzie do prowadzenia budżetu domowego
KROK 7: Ustaw raz w miesiącu termin spotkania budżetowego
Wspólnie twórzcie cele finansowe i śledzie postępy w ich realizacji
Komunikuj się z dziećmi